Studentská soutěž Spotřeba pro život 2022 zná své vítěze
Čtyři desítky časopisů se utkaly ve 14. ročníku studentské soutěže Spotřeba pro život. Studenti měli letos za úkol ve vzorových vydáních spotřebitelského časopisu seznámit své čtenáře s tím, jaká rizika na ně číhají při hraní počítačových her. Vzhledem k tomu, že se sešlo mnoho opravdu vydařených a zajímavých časopisů, nebylo hodnocení pro odbornou porotu nic jednoduchého. Jako každý rok se posuzovala grafická stránka, nápad, odbornost i celkový dojem studentských vzorových časopisů.
Nejvíce bodů získali studenti z pražské Českoslovanské akademie obchodní (časopis PATCH). Na druhé příčce se umístil tým Gymnázia z Mladé Boleslavi (časopis SKEM) a třetí místo patří studentům Gymnázia, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou (časopis Kam to může zajít?).
Všechny tři nejúspěšnější kolektivy se společně svými pedagogy mohou těšit na odměnu pro vítěze v podobě zájezdu do sídla Evropského parlamentu v Bruselu. Další dva vyhodnocené soutěžní týmy se mohou těšit na věcné ceny. Na čtvrtém místě se umístili studenti ostravské Střední škola služeb a podnikání (časopis Truth or games) a hned za nimi trojice studentů SOŠPO z Prostějova (časopis KDA). Každá škola, jejíž studenti se do soutěže zapojili, obdrží navíc zdarma předplatné tištěné verze časopisu dTest pro následující školní rok.
Vítězům gratulujeme a všem studentům, kteří se do soutěže zapojili, děkujeme za účast a ukázku kreativity. Bylo vidět, že tématem 14. ročníku jsme zamířili do zájmu studentů zcela přesně a úroveň obsahové stránky i grafického zpracování časopisů byla velmi vysoká.
Letos studenti vytvářeli časopisy, ve kterých popisovali rizika a nástrahy hraní her. Soutěžící měli vysvětlit, jaká omezení z pohledu věku platí v oblasti online her, dotknout se nástrah v podobě výzev k nákupům během hraní nebo rizik ukrytých v identitě jednotlivých hráčů. Několik týmů se nad rámec zadání věnovalo i dalším tématům jako je zdravotní rizika dlouhodobého sezení před monitorem, závislost digitálních technologiích nebo jak se staví herní průmysl k násilí a sexismu v počítačových hrách.
Soutěž Spotřeba pro život vyhlašuje největší česká spotřebitelská organizace dTest pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky, Českého telekomunikačního úřadu a kvestora Evropského parlamentu Marcela Kolaji. Je každoročně vypsána pro žáky středních škol a odborných učilišť, ale mohou se jí účastnit samostatně i studenti a žáci zapojení do různých forem mimoškolních odborných aktivit. Soutěžní kolektiv reprezentuje tříčlenný redakční tým a koordinátor z řad dospělých.