Zúčastněte se studentské soutěže Spotřeba pro život 2025
Letošní rok zahajujeme již 17. ročníkem soutěže pro studenty Spotřeba pro život spočívající v tvorbě vzorového vydání spotřebitelského časopisu pro mládež. Letošní téma nakupování očima různých generací studentům ukáže, jak se v posledních letech zásadně proměnil způsob nakupování. Spotřebitelé přecházejí od nákupních tašek k mobilním telefonům. Jsou ale u všech nákupních forem stejná práva? Studenti se mohu zaměřit na trendy, práva spotřebitelů, ale i marketingové triky obchodníků při různých formách prodeje. Studenti v rámci přípravy soutěžního časopisu musejí prokázat schopnost sběru informací, jejich posouzení a zpracování a také poutavého grafického zpracování. Studenti v rámci přípravy soutěžního časopisu musí prokázat kromě kreativity i schopnosti sběru informací, přípravy průzkumu či zajímavého rozhovoru a zamyslet se nad tím, jaká práva má spotřebitel při různých formách nákupu, a to jak v online světě, tak světě “offline”.
Vítězné týmy se za odměnu s dTestem podívají do některého z vysoce specializovaných pracovišť souvisejících s digitalizací státu, sítěmi elektronických komunikací či televizním a rozhlasovým vysíláním. Exkurze bude spojena i s prohlídkou speciální techniky.
Motto soutěže: Kdo si chce pořizovat bezpečné a kvalitní výrobky či služby, měl by být schopný si k nim informace najít, ověřit a využít.
Nosným tématem tohoto ročníku soutěže je:
Nakupování očima různých generací
Ceny pro vyhodnocené soutěžní kolektivy
Vyhodnoceno bude pět soutěžních časopisů, jejichž tříčlenné redakční týmy obdrží věcné ceny věnované vyhlašovatelem soutěže a jejími podporovateli.
První tři redakční týmy obdrží spolu se svými koordinátory jako cenu exkurzi do některého z vysoce specializovaných pracovišť souvisejících s digitalizací státu, sítěmi elektronických komunikací či televizním a rozhlasovým vysíláním. Exkurze bude spojena i s prohlídkou speciální techniky.
Každá zapojená škola obdrží zdarma předplatné tištěné verze časopisu dTest pro následující školní rok.
Podmínky soutěže
Soutěž je vypsána pro studenty gymnázií a středních škol, vyšších odborných škol a žáky odborných učilišť. Mohou se jí ale účastnit samostatně i studenti a žáci zapojení do různých forem mimoškolních odborných aktivit.
Každý soutěžní kolektiv reprezentuje tříčlenný redakční tým a koordinátor z řad dospělých. Počet, věk a profesní zaměření koordinátorů podmínky soutěže neomezují.
Soutěží se v tvorbě vzorového vydání spotřebitelského časopisu pro mládež zaměřeného na zpracování vlastních rozborů poznatků a zkušeností získaných v rámci vyhlášeného nosného tématu, včetně případného vypracování souvisejících testů výrobků či služeb. Soutěžní časopis má v tištěné podobě formát A4, 8 až 12 číslovaných stran obsahu a 4 strany samostatné obálky; na titulní straně se uvede logo časopisu, jeho název a vydavatelské údaje, na poslední straně pak tiráž s názvem a adresou školy i jmény všech členů redakčního týmu a koordinátora. Dodržení vymezeného rozsahu a odevzdání tištěné i elektronické podoby časopisu je předpokladem pro zařazení do hodnocení. Elektronická podoba časopisu musí být totožná s tištěnou.
V případě použití převzatých materiálů musí být vždy uveden zdroj těchto materiálů a převzaté materiály by neměly tvořit většinu obsahu časopisu.
Doporučený postup
Způsob našeho nakupování se v posledních desetiletích zásadně proměňoval – od obcházení malých obchůdků a stánků se síťovkou přes meganákupy v supermarketech a hypermarketech až po brouzdání v online světě. Místo nákupní tašky využíváme mobilní telefony či tablety. Nejen pro nákupy potravin, ale také hotových jídel, květin, oblečení, spotřebního zboží nebo třeba dovolených a různých kurzů. Zejména mladší uživatelé stále více stahují i digitální obsah, využívají digitálních služeb a pořizují si zboží s digitálními vlastnostmi. Mnozí z nás nakupují nejen v e-shopech či na online tržištích, ale i na sociálních sítích od jiných uživatelů. Právě způsoby nakupování a to, podle čeho se rozhodujeme (někdo podle ceny, jiný zase podle značky, kvality, funkcí, doporučení přátel a podobně), by mohly být v časopise zpracovány formou ankety či průzkumu.
Nabídka na internetu je v podstatě neomezená a je čím dál tím obtížnější se v ní zorientovat. Dříve jsme se ptali známých, kolegů, rodiny, dnes se mnohdy s důvěrou obracíme na srovnávače, diskusní fóra, recenzní portály, webové stránky s různými testy či doporučení influencerů. Čemu ale můžeme věřit a čemu už ne? Není recenze jako recenze, ani test jako test. Na co si dávat pozor a jak se v tom všem vyznat?
Soutěžící se mohou zaměřit i na to, zda jsme jako spotřebitelé stejně chráněni, ať už nakupujeme kdekoliv. Máme všude stejná práva? Jak se liší vracení zboží v kamenné prodejně a na internetu? A jak si v těchto srovnáních stojí online tržiště? Kdy, kde a co pak můžeme reklamovat, když se volba výrobku nebo služby nevydaří?
Vhodné by bylo neopomenout ani to, jaké další nástrahy na nás číhají na internetu – jaký je vůbec rozdíl mezi e-shopem a online tržištěm? A co když nákupní galerie zprostředkovává nákupy od čínských či jiných mimoevropských prodejců? Na jaká rizika tam můžeme narazit a jak jim lze předcházet?
Soutěžící také mohou čtenářům svého časopisu představit nejčastější marketingové triky a fígle obchodníků v reálném a online světě. S jakými praktikami obchodníci pracují v online prostředí, aby zmátli či oklamali své zákazníky nebo jimi rovnou manipulovali tak, aby je přesvědčili učinit nákupní rozhodnutí, které by jinak neudělali (tzv. dark patterns)?
Tak jak se vyvíjí nákupní chování nás všech, musí se vyvíjet i legislativa. Příkladem je nové nařízení o digitálních službách, známé pod zkratkou DSA. I na to, co spotřebitelům přineslo, se mohou soutěžící zaměřit a svým vrstevníkům či rodičům v časopise srozumitelně vysvětlit. Vždyť jen náležitě informovaný spotřebitel dokáže svá práva efektivně hájit a zároveň si být vědom svých povinností.
Meze se nekladou ani zpracování nejrůznějších grafik srozumitelně přibližujících dané téma.
Hodnocení
Soutěžní časopisy bude hodnotit odborná porota, jejíž hodnocení bude vycházet z následujících kritérií:
- nápad,
- odbornost,
- vzhled časopisu,
- celkový dojem.
Organizace soutěže
- Doručení soutěžních časopisů je nezbytné zajistit jak v tištěné podobě na adresu: dTest, o.p.s., Černomořská 419/10, 101 00 Praha 10 – Vršovice, tak v elektronické podobě na e-mail: spoluprace@dtest.cz (přednostně formát .pdf). Součástí e-mailu s elektronickou podobou soutěžního časopisu musí být také název a adresa školy, jméno, e-mail a telefon koordinátora a jména všech členů redakčního týmu.
- Soutěžní časopisy v tištěné i elektronické podobě musejí být doručeny nejpozději do 30. dubna 2025.
- Výsledky soutěže budou zveřejněny nejpozději 31. května 2025 na webových stránkách pořadatele www.spotrebaprozivot.cz. Vyhodnocené soutěžní kolektivy budou rovněž informovány napřímo.
- S žádostmi o doplňující informace k soutěži je možné se obracet na oddělení péče o zákazníky dTestu, e-mail: spoluprace@dtest.cz, telefon: 241 404 922.
- Účastí v soutěži dávají autoři souhlas pořadateli soutěže s nekomerčním využitím předaných materiálů k propagaci soutěže a spotřebitelské problematiky.
- Termín vstupu do soutěže není časově omezen. Podmínkou pro zařazení do hodnocení je pouze dodržení termínu dodání soutěžních časopisů, a to v obou požadovaných podobách (tištěné i elektronické).